A gyermekeink 1. osztályban édesen elszámolgatnak az ujjacskáikon. Ezzel szemben 2. osztályban már absztrakt gondolkodást és viszonylag fejlett számfogalmat feltételez a követelményrendszer (ki tudja, mire alapozva). Túl nagy a szakadék a két osztály között.
Másodikban tanulnak meg 100-ig számolni, szorozni, osztani, de még a mértékegységekről és a római számokról is tanulnak (hacsak a tanító néni ki nem hagyja).
A tananyag elképesztő mennyiségű, ezért nincs lehetősége a tanító néninek, hogy bevárja, amíg mindenki elsajátítja a tananyagot. Tempósan haladni kell, amit csak a legjobbak tudnak követni.
Eközben a többiek szépen lassan elkezdenek lemaradozni.
Nem véletlen mondják a tanító nénik, hogy otthon is foglalkozni kell a gyerekkel. Szülőként ezt lehet, hogy nem értjük, és még háborgunk is rajta, de sajnos igazuk van. Ők már tapasztalatból tudják, hogy másként nem megy.
Régen elképzelhetetlen volt, de ma már nem ritkaság második év végén a bukás. Tiszta őrület!
Egyetértesz?
Sok helyen a szorzótáblát sem tanítják meg, csak megmutatják (nem gyakoroltatják, mert az nem követelmény!). Helyette az összeadásból logikailag(!) következtetik a szorzást, abból pedig szintén logikailag(!) egy gyors huszárvágással az osztást, miközben még az összeadás-kivonás sem megy tökéletesen (kivéve a legjobbakat). Így tanuljon meg számolni szegény gyerek!
Gondolhatnánk, hogy nem tragédia, ha nem négyes vagy ötös a gyerek, beérjük egy szerényebb osztályzattal is. Azonban a veszély jóval nagyobb, mint egy gyengébb év végi matek jegy a bizonyítványban.
Egyrészt aki lemarad, elveszíti a kedvét és érdeklődését, megutálja a matekot. Romlik a tanulási attitűdje, ami kihat a többi tantárgyra is. Magyarul nem csak a matekot, hanem az egész iskolát megutálhatja, nem akar házit írni, nem érdekli a tanulás. Következik belőle minden negatív, amit előítéletként a matekhoz és az iskolához szokás társítani.
Másrészt nem tanul meg rendesen számolni (osztani, szorozni). Jövőre még kevésbé fog neki menni a matek (minden a másodikban tanultakra épül). Aztán a helyzet fokozódik, mert minden matekos ismeret alapja a számolás, így az elmaradásai csak nőnek. Ez kihathat egészen az érettségijéig sőt, tovább (még a továbbtanulására is hatással van).
Muszáj szilárd alapokat építeni, különben később csak nagy erőfeszítésekkel lehet ezt helyrehozni.
Ha nem tartozik a gyerek az osztályban a legjobb matekosok közé, akkor mindenképpen érdemes vele külön is foglalkozni. Ez sajnos akkor is így van, ha délutáni foglalkozáson megcsinálják a házit. Tudom, hogy ez kemény, de kérlek, ne rám haragudj ezért. Nem én találtam ki így a rendszert, csak a gyereked érdekében szeretném felhívni a figyelmedet.
Ha azt veszed észre, hogy titokban (a háta mögött) az ujjain számol, amikor kérdezed, vagy ha nem ötösöket kap matekból, akkor az szintén figyelmeztető jel, hogy elkezdett lemaradozni. Ebben az esetben biztosan segítened kell neki.
Ezt a súlyos problémát felismerve készítettük el korábbi terveinkkel ellentétben a 2. osztályos matek videó csomagot. Ebben szépen hagyományosan* megtanuljuk a szorzótáblát és külön (nem összekeverve a szorzással(!) az osztást is (mint régen). Könnyen és érthetően elmagyarázzuk a kicsik szintjén a mértékegységeket és a római számokat is.
(*Hagyományos a szorzótábla „bevésése”, de ezt abszolút modern eszközökkel érjük el, a gyerkőcnek jobbára csak kattintgatni kell, amit nagyon szeret ez a korosztály:)
Ebben a csomagban találkozhatsz a legtöbb játékkal, mert a kicsiknek sokkal izgibb számolni, ha közben pl. vadlibákra lövöldözhetnek, ha jól szoroznak össze két számot. A játék izgalmában szinte észre sem veszik, hogy megtanulnak fejben számolni.
Az oktató programot bármikor meg tudja nyitni, nem kell külön tanárhoz szaladgálni, és veled, vagy akár önállóan is tanulhat a programmal.(Otthon, de akár pl. a nagymamánál is.)
Próbáljátok ki, hogy neki is bejön-e ez a fajta tanulás: ingyenes videókat és teszteket is találtok a másodikos tananyag oldalán, sárga színnel jelölve.
A 2. osztályosok matek videó csomagjához most pedig még ajándék év eleji ismétlést is adunk, amivel gyakorolhatja azokat a számolásokat, amik nagyon fontosak a továbblépéshez. A további részletekért kattints az alábbi linkre.
Mik voltak a feladatok a matematika felvételin 2024-ben? Mik a megoldások?