Mára már sajnos általános problémává vált, hogy rengeteg gyerek nem tudja megtanulni a szorzótáblákat. Ez pedig olyan gond, ami meghatározhatja a matekhoz való viszonyát nemcsak alsóban, de később 7-8. osztályban, sőt akár gimnáziumban is. De miért van az, hogy valami, ami régen egyszerűnek tűnt, most ilyen nagy problémákat okoz?

Sajnos, aki másodikban nem tanulja meg a szorzótáblákat, annak 3. osztályban nem fog menni a háromjegyűek szorzása, osztása, az írásbeli szorzás, majd 4. osztályben is egy csomó feladatot el fog rontani, mert nem tudja jól kiszámolni az eredményét, aztán 5. osztályben képtelen lesz törteket egyszerűsíteni -bővíteni, törteket összeadni, mert hiába érti majd, mit kell csinálni, a műveleteket elrontja és 6. osztályban már szorozni-osztani is kellene a törteket – ez sem fog menni, a százalékszámítás szintén, és sajnos így tovább... borítékolni lehet a továbbiakban a szenvedést matekból. :(

Számos szülő számolt be arról, hogy mennyi nehézséget okozott a gyereknek (és így neki is) a szorzótáblák tanulása. Pedig régen mindenki tudta!

gyerekek kezükön számolnak

Mi romlott el?

A régi időkben a szorzótáblákat kántálással, ismétléssel tanulták a gyerekek, hiszen tudták, hogy ez egy memória-feladat. Szerencsére ma már modernebb eszközök is vannak a memorizálás elősegítésére, de azt fontos lenne mindenkinek tudni, hogy ez egy memória-feladat. Nem lehet a gyerekek logikájára bízni, nem elég megérteni egyetlen szorzótáblát sem, ezeket a műveleteket memóriából tudni kell!

​​​​​​​Régen azt is tudták, hogy nem érdemes az osztást megemlíteni sem addig, amíg a gyereknek nem megy a szorzótábla, hiszen az osztáshoz a szorzótábla számaiból kell „visszakeresni” a megfelelőt a gyerek memóriájából. (Amíg nincs benne, csak összezavarodik szegény.) 

A szorzótáblák alapja az összeadás

5-ször 4 ugye azt jelenti, hogy 4+4+4+4+4. Aki tehát nem magabiztos az összeadásban, annak nyilván esélye sincs megtanulni a szorzótáblákat.

Emiatt alapvető, hogy (1) a tízesátlépéseket magabiztosan kell tudni, és a kétjegyűek körében végzett összeadás -kivonás gond nélkül kell, h menjen, ha valaki meg akarja tanulni a szorzótáblákat. Tehát ellenőrizned kell, hogy mennek-e gond nélkül gyermekednek a tízesátlépések. 

(2) Számképes számolás

A kisgyerekek sokszor az ujjukon tanulnak meg számolni, és ahhoz kötik a számokhoz kapcsolódó mennyiségeket elsőben. 20-ig egészen jól lehet tájékozódni így.  

gyerekek kezükön számolnak

A szorzótáblák számai már számképes formában kell, hogy rögzüljenek a gyerek fejében. (Nem csak egy hangsor rögzül, hanem a számkép, ami ehhez tartozik.) A számképes számolás egy komoly absztrakciós lépés azoknak, akik az ujjaikon tanultak meg számolni.

​​​​​​​Több mindent is magában foglal, pl., hogy tisztában lennie azzal, hogy a kerek tízesek hogyan jönnek egymás után, stb… A 100-as számtábla ebben sokat tud segíteni, pláne, ha jól vezetik be ennek az ismeretébe. 

Dorka nem igazán könnyen motiválható hosszú egyhangú gyakorlásokra semmilyen tantárgyból. Ezen felül elég kapkodó és minél előbb szeretne "túl lenni" a feladatain. Mivel szereti a laptopon tab-on található játékokat így belevágtunk. ... Nagyon tetszett neki:) Különösen jónak tartom, hogy van gyakorlási lehetőség és több szinten (...) észrevétlenül lett biztos a szorzásban, osztásban. ​​​​​​​
​​​​​​​R. Móni, anya

Az elmúlt években többezer diáknak tanítottuk meg a szorzótáblákat, osztásokat, mértékegységeket, a szöveges feladatok megoldásának titkait, és mindent, amit az alsó tagozatban matekból tudni kell.

​​​​​​​Sikerélményekkel írtuk felül a kudarcokat, és sok-sok matek 5-ös megszerzésében segítettünk.

Ha szeretnél még jobban belemélyedni, hogyan lehet könnyen és egyszerűen megtanulni a szorzótáblákat, ajánljuk INGYENES Szorzótábla ebookunkat, melyben 3+1 otthon is használható tippet is találsz, hogy nektek is sikerélményeitek legyenek ezután. 

B.B.Bea
B.B.Bea
A szerethető matektanulás szakértője, matektanár