Tény, hogy nyomás alatt nehezebb jól teljesíteni néhány diáknak. Ha túl nagy a stressz, az blokkolja a gondolkodást (ezt kimutatták már agykutatók). Ugyanakkor egy egészséges mértékű stressznek vannak jó hatásai is: motiváltabbá, izgatottabbá teszi az embert, amitől „harcrakész” lesz és minden energiáját a feladat felé tudja mozgósítani.
Ha valamit megértünk, akkor könnyen gondoljuk úgy, hogy már a tudásának birtokában is vagyunk. És ha meg tudunk oldani az adott összefüggéssel egy vagy két feladatot, azt hihetjük, a többi is menni fog. Pedig a megértéstől még igen messze van az alkalmazás képessége. Ha nem teszteljük a tudásunkat több oldalról is, nem lehetünk biztosak abban, hogy az elegendő lesz a suliban, a számonkéréskor is.
A helyzet tehát az (és ezt sok szakértő igazolja), hogy varázsmódszerek nincsenek a lámpaláz legyőzésére.
Nem elég, ha csak tanulgatunk, ha ülünk a könyv/füzet fölött! Pláne nem, ha közben el is kalandozunk erre-arra. Más tárgyakból segíthet, ha kiemeljük a lényeget, ha jegyzeteket készítünk, amit érdemes rajzokkal színezni, pl. a gondolati háló ideális jegyzetelési módszer.
Matekból is segíthet, ha összeírjuk az összefüggéseket, tételeket, amiket az adott témakörben vettünk. Azonban itt sokkal fontosabb a tesztelés, vagyis az, hogy sok feladatot oldjunk meg, aminek ellenőrizzük is a megoldását. A diákok hajlamosak az órai feladat alapján megírni a leckét, és azt gondolni, hogy ezzel minden rendben van, eleget tanultak. Az, hogy maguktól próbálják meg (segítség nélkül) megismételni a gondolatmeneteket, fel sem merül. Pedig az ismétlés rendkívül fontos (minden tárgyból), ez biztosítja, hogy ne csak a rövid távú memóriánkba kerüljön be az adott tudás.
Próbatesztek segíthetnek dolgozatok előtt, mert egyrészt felkészítenek a vizsgaszituációra, másrészt rájöhetünk a saját hiányosságainkra, és pótolhatjuk őket. Ezen túl minden egyes jól megoldott feladattal nő az önbizalmunk is.
A Matek Oázis tananyagokat is úgy állítottuk össze, hogy a folyamatos tesztelést biztosítsák. Állandó visszajelzést adunk a megoldásaidról, és sosem hagyunk kétségek között. Az önbizalmadat is növeljük azáltal, hogy didaktikusan összeállított, fokozatosan nehezedő kérdések elé állítunk, hogy frusztráció helyett sikerélményeket gyűjthess.
Ha a nagyon alapos felkészülés ellenére még mindig lámpalázad van:
Ha nagyon pánikolunk a dolgozat idején, akkor érdemesebb inkább pár perc szünetet tartani, mint idegeskedve, kapkodva haladni tovább. Hajtsuk le a fejünket a padra és próbáljuk kiüríteni! Vegyünk egy mély levegőt, lassan fújjuk ki, aztán végezzük el a következő gyakorlatot:
A légzőgyakorlat közben gondolj egy számodra biztonságos és kellemes helyre, illatra, ami segít előbb megnyugodni.
Dolgozat előtt már ne beszélgess az osztálytársaiddal, hogy ki mit tud, ki mit nem tud és ne nézegesd már a könyvedet füzetedet! Ezzel csak nőne benned a felesleges izgalom.
A fenti technikákat, módszereket érdemes otthon begyakorolni, így amikor szükség lesz rájuk a suliban, már jól megy majd.
Sok sikert, jó jegyeket kívánunk!
Mik voltak a feladatok a matematika felvételin 2024-ben? Mik a megoldások?