NEM ÉRTED, HOGY MIÉRT MENEKÜL GYERMEKED A MATEK ELŐL? HOGYAN VÁLTOZTATHATOD A MATEKTANULÁST ÖVEZŐ FRUSZTRÁCIÓT ÉS FESZÜLTSÉGET ÖRÖMMÉ ÉS SIKERÉLMÉNNYÉ?
Biztosan próbáltál már és talán folyamatosan próbálsz segíteni gyermekednek matekból. Kíváncsi lennék, mit tapasztaltál.
Ha Neked ez nem probléma, és feszültségektől mentesen tudtok együtt tanulni, akkor szívből gratulálok, Te igazi Isten adta pedagógiai tehetség vagy! (Lehet, hogy pályát tévesztettél?! :)
A legtöbben azonban kínlódnak a gyermekükkel, különösen, amikor a matekra kerül a sor.
Sokszor nyűgös a gyerek, amikor tanulásról van szó. Nem akar nekiállni a leckének, menekülne, amint lehet. Az egész olyan kínos, nyögvenyelős, kényszeredett helyzet. Magától pedig végképp nem akar tanulni, vagy csak nagyon keveset. A sorozatos kudarcok és az állandó stressz helyzet miatt végül a legtöbb szülő úgy dönt, hogy "megkegyelmez", és nem kínozza tovább a gyereket. Sajnos beletörődik a helyzetbe. Pedig van egy titka a matektanításnak, amivel átlendülhettek ezen az ellenálláson. Neked is és gyermekednek is örömteli időtöltéssé válik a közös tanulás. Elárulom mi ez a "titok".
Sajnos sok pedagógusnak sem sikerül áttörnie a gátakat. Pedig ismerik a "titkot", mégsem alkalmazzák. Talán azért, mert túl egyszerűnek, vagy talán logikátlannak tűnik? Vagy tán azért, mert őket sem így tanították?
Millió oka van a tanulási nehézségeknek. Szokás ilyenkor az iskolarendszerről, a pedagógusképzésről, a mai gyerekek képernyő függőségéről, a szülők alkalmatlanságáról és még sok minden másról beszélni. Egész könyvtárnyi szakirodalom, tanuláspszichológusok hada, pedagógiai konferenciák foglalkoznak a témával. Az a baj, hogy ezek a parttalan okoskodások nem oldják meg azt a problémát, hogy a gyerek jó jegyet kapjon a holnapi dolgozatára.
Mi hát a megoldás?
Fontos a szakmai felkészültség, hogy szépen logikusan felépítsük a magyarázatot, felismerjük, hogy hol vannak hiányosságok a korábbi tudásanyagban, és végül is strukturált tudást segítsünk felépíteni a gyerek fejében. Az a baj, hogy ez mind-mind a bal agyféltekéről, azaz a rációról, logikáról szól.
Valójában azonban mindannyian érzelmi lények vagyunk (gyerekek és felnőttek, férfiak és nők egyaránt), és a fenti dolgok közül egyik sem szólítja meg a jobb agyféltekénket, azaz az érzelmi oldalt.
Pozitív érzelmek nélkül nem vagyunk képesek fejlődni, még akkor sem, ha olyan logikus dolgot kell megtanulnunk, mint a matematika. Sőt, tudtad, hogy a szorongás gátol mindenféle tanulást? De hogyan lehet pozitívra hangolni egy ilyen "száraz" tantárgyat, mint matek? Hát ebben van a "titok"!
Látszólag apróságok azok, amik varázserővel tudnak hatni, oldják a feszültséget, és működésbe hozzák az érzelmi oldalt: kedvesség, biztatás, színek, hangulatok, a kíváncsiság felpiszkálása, humor, dicséret, türelem, gesztusok (akár túlzóan is), egy kis játék, gyömöszölés, bohóckodás.
Ha kellő szeretettel és a feladat iránti alázattal, elkötelezettséggel foglalkozunk a gyermekünkkel, akkor ezek viszonylag könnyen, szinte "maguktól" jönnek. Érdemes odafigyelni ezeknek a hiányára, és formálni saját magunkat, ha valamelyik hiányzik.
Talán meglepő, de ez a feszültségoldás, ezek az erények adott helyzetben akár többet segítenek a gyereknek matekból, mint a szépen felépített, logikus magyarázatok. Érvényes ez a kis másodikosoktól az érettségire készülőkig, és tovább. Magunkon is nagyon jól megfigyelhetjük. Sokkal jobban teljesítünk egy elismerő, szeretetteljes környezetben, vidámság és élénk ingerek között, mint egy rideg, racionális, ne adj' Isten egy elutasító, rosszindulatú környezetben.
Az érzelmi motiváció a mi matek videóinknak is a legfontosabb "titkos összetevője". Természetesen fontos, hogy szakmailag felkészültek vagyunk, logikusan építjük fel az egyes témaköröket, mégis rendkívül egyszerűen magyarázzuk el, amit tudni kell, struktúrát építünk a gyermek fejében, sokat gyakorolunk, és az interaktivitással megsokszorozzuk a tanulás hatásfokát.
Mindez azonban nem lenne elég, ha videóinkon nem próbálnánk pl. felkelteni a kíváncsiságot, nem vinnénk bele érzéseket, színeket, nem biztatnánk rendszeresen a gyerekeket. Elismerés mellett együttérzést is kapnak a diákok, és ez sokszor még fontosabb. Igyekszünk kedvesen, szeretetteljesen szólni hozzájuk, motiválni őket a gondolkodásra, a problémamegoldásra.
Ha még nem próbáltad, akkor nézz bele a sárga színnel kiemelt ingyenes videókba. Figyeld meg, hogy mi hogyan csináljuk. Próbáld meg Te is otthon hasonlóan a saját gyermekeddel. Ha pedig nehézséget okoz, vagy kevés az időd, akkor válaszd ki a megfelelő csomagunkat, és csináljuk közösen. :)
Kattints ide, és keresd a lila színnel kiemelt ingyenes videókat »
Sok sikert, jó matekozást kívánunk!