A harmadikos matek nagyon erősen épül a másodikosra, így ha vannak még régebbi hiányosságai gyermekednek, azokat mindenképpen pótolni kell. A szorzótáblák ismerete nélkül például reménytelen a többjegyű számok szorzása, csakúgy, mint az írásbeli szorzás. Összeállításunkkal segíteni szeretnénk, hogy átlássátok azt, amit meg kell tanulnia, ellenőrizni tudjátok, hogy mindenre felkészült-e, és könnyebben be tudjátok osztani az időt.
A számkör 100-ról 1000-re bővült, tehát már nemcsak 2-jegyű, hanem 3-jegyű számokkal is el kell tudni végezni az összeadás és a kivonás műveletét. Új fogalom a helyiérték, a kerekítés és a becslés
Szöveges feladatokban is kell tudni alkalmazni az összeadás-kivonás műveletét.
Szerencsére itt az írásbeli összeadás, ami jelentősen megkönnyíti a többjegyű számokkal való műveletek elvégzését.
Tudjon lehetőleg hibátlanul összeadni és kivonni háromjegyű számokat írásban - ilyent biztosan kérnek is majd tőle.
Többjegyű számokat szorozni és osztani egyjegyűekkel - ilyen műveleteket el kell tudni végezni fejben is (igaz, az osztások közül csak az egyszerűbbek kellenek, ahol jól látható az eredmény, pl: 366:6; 921:3; 328:4, stb...)
Ezen túl a kerek számokkal való szorzás-osztás követelmény (egyszerű: 10-zel, 100-zal, nehezebb: pl. 30-cal, 60-nal, stb...) Például: 14×50; 630:70; 31×30
Fontos még a műveleti sorrend (1. a zárójel, 2. a szorzás/osztás, 3.összedás/kivonás), és hogy ezeket a műveleteket szöveges feladatok megoldásában is tudja használni.
Az írásban a szorzás műveletét is sokkal könnyebb elvégezni. Érdemes ezt alaposan begyakorolni, hisz ez egészen nyolcadikig szükséges segédeszköz a matekfeladatok megoldásához. És persze a pótvizsgán is kérhetik. Azonban fontos, hogy a becslést ilyenkor is fejben illik elvégezni.
(Az írásbeli osztás majd csak 4.-ben jön, hacsak a tanítótok nem vette előre valamiért, de ez nem valószínű.)
Ismeri-e gyermeked a tömeg, a hosszúság, az idő, és az űrtartalom mértékegységeit, és az ezek közötti váltószámokat? A pótvizsgán is kérdezhetnek tőle egyszerűbb átváltásokat.
tömeg: g, dkg, kg, t
hosszúság: mm, cm, dm, m, km,
idő: s, min, óra, nap, hét, hónap, év
űrtartalom: ml, cl, dl, l, hl
Bár elkezdtek ismerkedni ezekkel a számokkal is, pótvizsgán szinte biztosan nem kérdeznek ilyent tőle. Azért persze érdemes kicsit átnézni, mert jövőre újra előkerülnek.
A tükrözésről, tükrös alakzatokról tanultakat érdemes átnézni, valamint egyszerű kerületszámolási példákat.
A felkészüléseteket segítő teszteket a pótvizsga felkészítő oldal alján találjátok, méghozzá a tematika szerint, részekre osztva a teljes megtanulandó anyagot.
Ha pedig intenzívebb segítségre van szükségetek, ha nem akarjátok magatok keresgélni a gyakorló feladatokat, és a hozzájuk tartozó magyarázatokat, és jó lenne, ha valaki alaposan elmagyarázná a fontos összefüggéseket, a Pótvizsga Felkészítő Tréningre nyugodtan rábízhatod a gyermekedet. Végigvezetjük őt minden témakörön, együtt begyakoroljuk a típuspéldákat, és még az önbizalma is nőni fog, mert a tréning a sikerélményt is biztosítja neki. Tudj meg többet a Pótvizsga Felkészítő Tréningről itt.
Eredményes felkészülést, sikeres pótvizsgát kívánok!
B. Békési Beáta
Matek Oázis