A 2. osztályos matek nagyon nehéz. Szülőként sokszor nem is értjük, mitől nehéz összeadni 46-ot és 27-et, de ha belegondolunk, hogy ez a kis manó egy éve még azt sem tudta, mi az a 40, és esetleg már 20-ig is nehézkesen ment a számolás, mert nem volt elég ujjacskája, akkor már könnyebben átérezzük, mi is lehet a gond. Óriási a szakadék az elsős matek után, és ezt bizony sok kisdiáknak (és szüleinek) nagyon nehéz áthidalni. Az alábbi összefoglalóval segíteni szeretnénk, hogy átlássátok, mi mindent kell megtanulnia, mire érdemes koncentrálni. A vizsga előtt pedig ellenőrizhetitek, hogy mindent átvett-e.
A megismert számok köre 20-ról 100-ra bővült, és gyermekednek meg kell tanulnia tájékozódni ezek között a számok között. Itt már nem lehet ujjon számolgatni, gyakorlatilag meg kell érnie a számjegyekkel való számolásra (vagyis arra, hogy a számjegy alapján már tisztában legyen az értékével). Ez komoly elvonatkoztatási képesség, ami nélkül nincs esélye a nagyobb számokkal való műveletekre.
El kell jutni (több lépésben) odáig, hogy kétjegyű számokat kétjegyűekkel tudjon összeadni, ill. kivonni. (Pl. 42 + 39; 73-25; ..stb)
Szöveges feladatokban is kell tudni alkalmazni ezeket a műveleteket.
A szorzás új művelet 2. osztályban, és nem elég megérteni a gyermeknek, hogy ez valójában ismételt összeadást jelent, attól még nem fog tudni szorozni. Ehhez tudni kell a szorzótáblákat! Bár a tankönyvekben rendszerint nem fektetnek elég nagy hangsúlyt a szorzótáblák egyenként (és elkülönítetten) való megtanítására, erre mindenképpen szükség van. Pótvizsgára készülve ezt nagyon fontos feladatnak kell tekintenetek. Addig nem érdemes az osztás műveletét említeni sem, amíg nem mennek a szorzótáblák keresztül-kasul. Szöveges feladatok itt is kellenek.
Az osztásokat akkor fogja könnyedén elvégezni a gyermeked, ha a szorzótáblák már a fejében vannak. Javaslom, hogy semmiképpen ne vegyétek egyszerre a szorzás és az osztás műveletét, hagyj időt, hogy leülepedjen a buksijában a szorzás, és csak azután terheld egy újabb művelettel. (Nem véletlen, hogy a tankönyvektől eltérően a videóinkon is ebben a sorrendben vesszük át a két műveletet.)
Az osztás szövegesekben is előkerülhet, ilyen feladatok megoldása sem jelenthet gondot.
Fontos még a műveletek sorrendje (1. a zárójel, 2. a szorzás/osztás, 3.összedás/kivonás)
A tömeg, a hosszúság, az idő, és az űrtartalom mértékegységeivel is megismerkedett idén a gyermeked, bár remélhetőleg a pótvizsgán ezt nem fogják számon kérni tőle. (hacsak nem kaptatok ettől eltérő instrukciókat a tanító nénitől/bácsitól. Ha mégis tudnia kell, akkor mutass sok példát neki a hétköznapi életből, hogy tudja hova kötni a mennyiségeket. (Ha a videókkal készültök, akkor persze mi megmutatjuk neki, amit kell.)
A római számokkal is lehet, hogy megismerkedtek idén - de ilyen feladatra nem kell számítani vizsgán.
A felkészüléseteket segítő teszteket a pótvizsga felkészítő oldal alján találjátok. Ezekkel ellenőrizhetitek, hogy mennyire mennek a számolások és a feladatmegoldás.
Ha azonban nem akarjátok ti magatok keresgélni a gyakorló feladatokat, és a hozzájuk tartozó magyarázatokat, és jó lenne, ha valaki az alapoktól felépítené a gyermeked buksijában ezeket a fontos ismereteket, a Pótvizsga Felkészítő Tréningre nyugodtan rábízhatod a gyermekedet. Bevezetjük őt a kétjegyű számok világába, megtanítjuk magabiztosan számolni ezekkel, begyakoroljuk a szorzást, majd az osztást, és készen fog állni egy sikeres pótvizsgára. De ez mind semmi, hanem felkészül a sikeres folytatásra is. A tréning a sikerélményt is biztosítja számára. Tudj meg többet a Pótvizsga Felkészítő Tréningről itt.
Eredményes felkészülést, sikeres pótvizsgát kívánok!
B. Békési Beáta
Matek Oázis